Tar vi livet förgivet?

Har ni någon gång suttit er ner och tänkt vad tacksamma ni är för att ni har tak över huvudet, kläder som värmer er, mat att äta er mätta med och dessutom utbildning så att ni har möjlighet till en vettig framtid? Troligtvis så har många av er svarat nej på den frågan. Det hade jag också gjort för sisådär ett år sedan. För det är sådana där typiska saker som vi tar för givet. Många människor världen över och i en del länder så vore dessa saker som vi ser som inget specielt som vi tar för givet det är flera människors dröm. Att kunna äta sig mätt och slippa hungra dagarna ut och in, att ha någonstans att ta vägen när mörkret faller och veta att man har ett ställe att kalla hem där man känner sig trygg. Här går vi och klakar över skolan att åå så jobbigt det är, fy vad otacksamt egentligen. Det finns barn o flera länder som inte får gå i skolan pga att familjen inte har råd eller pga kön eller hudfärg, men som drömmer om att få gå i skolan och lära sig att läsa och skriva och kunna få en utbildning och kunna försörja sin framtida familj. Vi ska vara så otroligt tacksama för det som vi har här i livet, det är det lilla här i livet som gör våra liv så betydelsefulla och vackra. Sätt er in i en situation att ni skulle bo i ett fattigt land där det inte finns tillräckligt med medicin eller mat så många av era nära och kära familjemedlemar har gått bort i skjudomar. Som egentligen skulle kunna botas med enkla mediciner bara landet och familjen haft nog med pengar. Tänk er att ni arbetar pch sliter varje dag för minimal lön för att kunna hjälpa familjen och dig själv att överleva. Att du behövt lägga dig hungrig om kvällarna. Detta var ett väldigt extremt exempel men det är faktiskt så flera miljontals människor lever i. Och när jag ser det ifrån deras synvinkel så skämms jag. Jag skäms för att man jämt och ständigt vill ha mer här i livet av det goda, man är aldrig nöjd. Vi är bortskämda, allihopa. Även om vissa av oss har mer eller mindre så är vi alla bortskämda. Vi behöver inte den där senaste mobilen, vi behöver inte vara populärast i stan, vi behöver inte ha dom senaste kläderna för vi har det egentligen så bra som det går att ha det.

Det är inte bara saker som vi tar för givet utan även människor i våran omgivning. Jag har börjat att tänka på det allt mer nu för tiden. Att jag faktiskt ska vara så otroligt tacksam över att jag har min underbara familj som alltid ställer upp för mig och som jag har vid min sida. Har jag min familj så behöver jag aldrig känna mig ensam. Jag har även turen att ha världens finaste vänner, utan mina vänner skulle hela min värld sluta snurra. Det märker jag så fort som jag gjort ett snedsteg som kan leda till att man blir osams med en betydlese full vän, mer eller mindre. Då vänskapen hänger i en skör tråd, det är just då som man börjar tänka till att man borde vara mer rädd om folk i sin omgivning och inte ta dom för givet för en dag så kan dom försvinna och då har man förlorat allt som man en gång hade. Att jag även har min fina pojkvän. Jag är inte alls alltid en så bra flickvän som jag borde vara. Men så en dag så kanske man står kvar där ensam och tänker tillbaka på hur bra man faktiskt hade det bara att man insåg det först när det var försent. Man ska ta vara på tiden som man har här i livet tillsammans med sina nära och kära. Fina personer hänger inte på träd utan det tar tid att hitta dom där speciella personerna som verkligen betyder något för än. Ibland måste vi verkligen försöka stanna upp och kolla omkring oss och tänka vad just du har att vara tacksam över. Är det den där bästa vännen som du känner att du kan prata om allt med och som får dig att må bra. Eller är det någon i din familj som får dig att känna dig trygg och älska. Eller är det kanske ditt mysiga rum som är som just din lilla frizon där du kan skapa lugn och din egen lycka. När vi väl har kommit på vad eller vilka personer det är som får just dig att känna dig speciell och lycklig ja då får du börja ta vara på det, kanske vara extra snäll mot den där personen som får dig att vara just dig. Något litet kan göra så mycket för någon annan.

Jag tycker även att vi borde öppna upp våra ögon mer. Inte bara stänga in oss i våran egen lilla värld där alltin kretsar kring just dig, dig, dig. Utan även se den där ensama tjejen eller killen som sitter ensam på rasterna, gå fram till honom/henne och små prata eller bara släng iväg ett vänligt leende i koridoren. Något så litet kan göra så otrligt mycket för en annan person, ge den mod och kraft. Eller varför inte tänka ännu längre bort. Skänka en liten summa pengar till exempel till dom som verkligen behöver det. Jag tror nog att vi alla kan offra den där lilla extra fikan eller det där nya läppglanset för att istället skäna en liten men otroligt kraftfull summa till ett land eller till någon som behöver det. Det där lilla kan rädda så otroligt mycket. Man kan bli fadder, skänka bort gamla kläder som man inte längre använder och ja det finns så otroligt mycket som vi kan göra bara vi är öppna och villiga att öppna våra hjärtan och göra en god gärning.

Jag hoppas att ni som orkade ta er tid att läsa detta tänker efter lite ifall ni inte redan gör det dvs. För det här är något som är så viktigt och som jag kände att jag ville uppmärksamma lite extra. Kom ihåg att just du och just ditt liv är så otroligt mycket värt. Glöm aldrig bort ditt stora värde ♥

Kommentarer
Postat av: du vet kanske vem jag är :)

Det var verkligen jätte bra skrivet & när man tänker på hur andra har det blir man nästan lite besviken på sig själv. Att vi här i sverige får nästan allt vi vill ha och att folk i andra länder inte ens kan få gå i skolan, den tanken är hemsk. Att bara några kronor kan göra så mycket för några i ett annat land. !



Själv brukar jag faktiskt skänka bort gamla kläder som jag inte använder eller egentligen behöver längre, tänk att det lilla kan göra så mycket ! :)

ha det bra,kram <3

2012-01-05 @ 02:06:22
Postat av: Lovisa

Helt mål lös! Du är verkligen jätte duktig och de va skit bra skrivet! tycker alla borde få höra detta, och då menar jag verkligen alla! Stora som små!



Tyvär är ju inte alla tack samma för de dom får.. utan det är tex priset som är spelar roll på presenterna dom får. Eller hur deras vänner ser ut och inte hur dom är..



Hoppas alla tar åt sig och gör en förändring!

Ha de bra och hoppas vi kan träffas någon dag! Kram!

2012-01-05 @ 09:08:32
URL: http://lovisavalberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det där var riktigt klokt sagt! Du är väldigt duktig på att skriva btw :)

2012-01-05 @ 16:57:46
Postat av: Jonna

Så himla fint skrivet, du verkar vara en helt underbar person Nathalie! Det är just sånt här som får en till att bli en bättre person och tänka på andra än sig själv! Kram :)<3

2012-01-05 @ 21:13:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0